I dipinti

"In returning to the mathematical objects as a source of material for my 'Shakespearian Equations', I proposed to myself not only to take liberties with the legends, but with the forms themselves, their compositions, and by the additions of color, to make them as arbitrary as the most creative work could be. I was as free as to do this as any painter of fruit or faces is free to choose his subject".
(Man Ray, Note on Shakespearian Equations)

Man Ray, All's Well That Ends Well, 1948Tutto è bene ciò che finisce bene, 1948 (© Man Ray Trust, da Marion Meyer, Paris)

Nella transizione tra fotografia e pittura, Man Ray giustappone due realtà distinte, ovvero l'universo razionale della matematica e l'universo poetico di Shakespeare. In questa operazione, l'artista include anche la sua filosofia di vita, poiché gettando un ponte tra la razionalità e la poesia trova una soluzione surrealista tra quello che Breton aveva definito "the meretricious nature of old antinomies", ovvero azione e sogno, vita e arte.

Man Ray, Julius Caesar, 1948Giulio Cesare, 1948 (© Man Ray Trust, da The Rosalind & Melvin Jacobs Collection, New York)